Ce este e-Factura?

e-Factura nu trebuie confundata cu „factura in format electronic” pe care o poti trimite pe e-mail, de exemplu, si care este o replica a facturii tiparite sau tipizate. Aceasta este un fisier XML care contine informatii codificate si standardizate si care este generat odata cu „factura fiscala clasica”. Ea poate contine informatii care nu sunt vizibile pe formatul tipic al facturii.

 

Incepand cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliti in Romania au obligatia de a emite e-facturi daca:

  • Vand produse sau servicii catre o institutie publica (ex: minister, autoritate locala, scoala, regie autonoma, institutie deconcentrata, spital public etc.), adica factura apare intr-o relatie B2G (business to goverment)
  • Vand produse cu risc fiscal ridicat catre o persoana taxabila (firma, PFA, PFI). Adica factura apare intr-o relatie B2B (business to business) si contine un anumit tip de produse.
  • Ofera servicii care sunt achitate cu vouchere de vacanta de catre o persoana fizica.

 

Produse cu risc fiscal ridicat sunt stabilite de ANAF si in prezent se refera la:

  • Legume si fructe
  • Apa, inclusiv apa minerala
  • Alcool
  • Imbracaminte si incaltaminte
  • Nisip, balast, pietris
  • Cladiri noi.

Lista completa a produselor cu risc fiscal ridicat poate fi consultata aici.

Produselor cu risc fiscal de pe e-Factura le trebuie asociate codurile NC si CPV in functie de clientul de pe document. Mai multe despre asta in Produsele cu risc fiscal ridicat.

In cazul in care emiti e-Facturi, acestea trebuie incarcate in S.P.V. (Spatiul Privat Virtual) si pentru asta ar trebui sa ai un cont in Spatiul Virtual Privat si sa autorizezi accesul contului SmartBill la acesta.

Mai multe informatii gasesti in Autorizarea accesului contului SmartBill in S.P.V..

La fel ca in alte tari din Uniunea Europeana, Romania a implementat un sistem national de facturare electronica, respectand norme europene. Asa cum au fost prezentate pana acum lucrurile, sistemul romanesc este dezvoltat intern de catre institutiile statului si acum are o functionalitate de tip “autostrada” si anume, orice factura emisa trebuie sa ajunga si in e-Factura, nu doar la client.

La fel ca in alte tari din Uniunea Europeana, Romania a implementat un sistem national de facturare electronica, respectand norme europene. Asa cum au fost prezentate pana acum lucrurile, sistemul romanesc este dezvoltat intern de catre institutiile statului si acum are o functionalitate de tip “autostrada” si anume, orice factura emisa trebuie sa ajunga si in e-Factura, nu doar la client.

Cum functioneaza in SmartBill?
1
Conectezi contul SmartBill la Spatiul Privat Virtual (SPV)
2
Daca vinzi produse cu risc fiscal ridicat, iti configurezi in nomenclator codurile NC si CPV
3
Emiti factura folosind SmartBill
4
Printr-un buton transmiti simplu documentul catre SPV

Ce implicatii sunt pentru firme?

Pentru utilizatorii SmartBill nu apare nicio responsabilitate in plus. Aveti garantia ca noi vom depune toate eforturile pentru ca utilizatorii nostri sa nu resimta niciun disconfort atunci cand integrarea devene obligatorie.Cel mai probabil cei care vor emite facturi pe hartie, in Excel, Word etc nu vor mai putea face acest lucru.

Lasa echipa SmartBill sa te ajute! Suntem alaturi de antreprenori de 15 ani.

Afla mai multe despre e-Factura la 0767 08 02 01

Sari la conținut